Vanaf 1 januari 2020 gelden strengere regels voor zwaveluitstoot van schepen. Rederijen mogen nu op de meeste plekken nog gebruikmaken van brandstof die maximaal 3,5% zwavel bevat. Dat  maximum wordt over zestien maanden teruggeschroefd naar 0,5%.

Een optie om hieraan te voldoen, is een overstap naar laagzwavelige brandstof. Habben Jansen vermoedt dat 250 dollar per ton extra moet worden betaald voor deze duurzamere variant. Hapag-Lloyd gebruikt zo’n 4,5 miljoen ton brandstof per jaar. Dit resulteert in ongeveer 1 miljard dollar aan extra kosten.

Formules

‘Dat kunnen wij in ons eentje niet dragen’, zegt de topman tegen vakblad Tradewinds. ‘We moeten deze uitgaven doorschuiven’. Daarbij wil het bedrijf gebruikmaken van nieuwe formules, die moeten zorgen voor meer transparantie.

Habben Jansen ziet het gebruik van laagzwavelige brandstof als de beste oplossing voor het voldoen aan de strengere regels. Rederijen kunnen ook scrubbers laten installeren of varen op LNG. Hapag-Lloyd ziet weliswaar ook heil in deze oplossingen, maar die zitten beide nog in de vroege testfase. Deze fase is normaal gesproken niet vóór 2020 afgerond.

Weerstand

De Duitsers zijn waarschijnlijk niet de enige die proberen om de extra kosten door te berekenen. De vraag is echter of dat doorberekenen daadwerkelijk lukt. De concurrentie in de containermarkt is al jaren fors. Tarieven staan dan ook flink onder druk, wat heeft geresulteerd in fikse winstdalingen. Diverse rederijen doken zelfs in het rood in de eerste helft van dit jaar.

Belangrijke oorzaak hiervan was de stijging van de kosten voor reguliere brandstof. Rederijen proberen momenteel om deze kosten door te berekenen aan klanten, maar dat gaat met horten en stoten. Diverse bedrijven voerden enkele maanden geleden een noodbunkertoeslag in, maar die stuitte op veel weerstand van klanten. Of ze een ‘zwavelcap-toeslag’ wél accepteren, is dan ook afwachten.

LNG

Hapag-Lloyd ziet op lange termijn ook brood in het gebruik van vloeibaar aardgas (LNG). Zeventien schepen van dochterbedrijf UASC kunnen op het gas varen. De Duitsers overwegen om een pilot te starten met één van deze schepen. Waarschijnlijk begint de pilot eind volgend jaar of begin 2020.

Tevens kijkt het bedrijf naar rookgasreinigers (scrubbers). Deze installaties verminderen de uitstoot van schadelijke stoffen, waardoor rederijen toch gebruik kunnen blijven maken van reguliere brandstof. Twee schepen staan op de nominatie om te worden voorzien van de scrubbers. Toch ziet Habben Jansen vooralsnog de laagzwavelige brandstof als het meest reële alternatief. Op voorwaarde dat de beschikbaarheid in orde is.