De European Shippers Council riep Eurocommisaris voor Mededinging Margrethe Vestager in juni op de noodbunkertoeslagen te onderzoeken, nadat een groot aantal verladers zich zowel publiekelijk als bij de organisatie hadden beklaagd over de plotselinge extra toeslag die voor elke container moest worden betaald.

Rederijen voerden eind mei massaal extra toeslagen in, die variëren van 50 dollar per teu voor droge containers tot bijna 200 dollar voor 40-voets reefercontainers. Op deze manier wilden ze de onverwachts snelle brandstofprijsstijging van dit jaar compenseren.

Kritiek

Het leidde tot een stortvloed aan kritiek van verladers, die eisten dat de rederijen de huidige contracten zouden respecteren. Volgens logistiek directeur Bjorn Vang Jensen is de brandstofprijsstijging een bedrijfsrisico, net zoals fabrikanten als Electrolux te maken hebben met fluctuaties van staal- of transportprijzen. ‘Maar wij hebben geen ‘Steal Adjustment Factor’ noch een ‘Freight Increase Surcharge’, zei hij.

ESC zette de kritiek kracht bij door een brief aan Eurocommissaris Vestager te schrijven met de oproep om de legitimiteit van de maatregel te onderzoeken. Volgens de organisatie zelf is die namelijk ‘onrechtvaardig’.

Korting

‘Olieprijsfluctuaties, hetzij omhoog of naar beneden, zijn frequent voorgekomen in de afgelopen jaren. Er werd geen negatieve toeslag (lees: korting, red.) gegeven toen de olieprijs kelderde naar veertig dollar’, schreef de ESC. De organisatie zag helemaal geen ‘noodsituatie’ ontstaan door de laatste prijsstijgingen, zoals de reders claimen.

‘De inzet van noodtoeslagen moet voorbehouden zijn voor onvoorziene situaties, zoals een crisis die de verkrijgbaarheid van olie beïnvloedt’, aldus de organisatie. Deze kondigde gelijktijdig aan invoering van de toeslagen vooral te zien als verkapte prijssignalering.

Vervolgstappen

De Europese Commissie gaat echter niet mee in die redenering. De ESC heeft een antwoord gekregen dat door hen ‘niet positief ontvangen is’, meldt een woordvoerster. Wat de Commissie precies heeft gezegd, meldt de organisatie niet. Maar volgens het Deense medium Shippingwatch zou de Commissie vinden dat onvoldoende bewijs is geleverd dat de maatregel in strijd is met concurrentiewetgeving.

De verladersorganisatie komt 13 september bijeen om met zijn leden te bespreken welke vervolgstappen zij gaan nemen. De rederijen blijven ondertussen maandelijks ‘de noodzaak van de maatregel evalueren’. Zo verlengde CMA CGM de toeslag per 1 augustus nog.