Dat bleek uit vrijdagavond gepubliceerde kwartaalcijfers van het Franse bedrijf. De 67 miljoen betekende wel een forse achteruitgang in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Toen boekte CMA CGM nog een plus van 472 miljoen. Toch mogen de Fransen niet ontevreden zijn met het resultaat. Veel andere containervervoerders doken in de min, sommige zelfs flink. Naast de ebit bleef ook het netto-inkomen ‘in het zwart’. Het kwam uit op 22,7 miljoen dollar.

Oorzaak van de sterke winstdaling was de stijging van de brandstofkosten, een euvel waar de hele branche mee kampt. De Franse rederij berekende dat de bunkerprijzen met 27,7% stegen in het voorbije kwartaal. Dit is vooral een groot probleem, omdat ze de toenemende kosten moeizaam kunnen doorberekenen aan hun klanten. Zo daalden de opbrengsten per vervoerde container met 2,1% ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar.

Noodbunkertoeslag

Wel werkt de containerrederij uit Marseille sinds enkele maanden met een noodbunkertoeslag. Een maatregel die concurrenten zoals MSC en Maersk ook hebben ingevoerd. Deze toeslagen hebben echter beperkte invloed op het kwartaalresultaat, omdat ze pas vlak voor de zomer zijn ingevoerd.

De omzet steeg wel in het tweede kwartaal, van 5,31 miljard dollar naar 5,7 miljard. Dat betekende een toename van 7,4%. Ook het vervoerde volume pluste, van 4,73 miljoen teu in het tweede kwartaal van vorig jaar naar 5,19 miljoen in dezelfde periode dit jaar. De volumegroei schrijft het bedrijf toe aan drie regio’s. Ten eerste de Trans-Pacifische handel, ten tweede het vervoer tussen Oost-Azië en de Golfregio en ten derde de routes van en naar Zuid-Amerika.

Opvallend

Topman Rodolphe Saadé is positief over de tweede helft van dit jaar. Hij voorziet een verbetering van de marges dankzij hogere tarieven en een sterk blijvende vraag naar containertransport. In dit licht is het opvallend dat de Fransen op precies dezelfde dag aankondigden de tarieven tussen Azië en Noord-Europa juist fiks te verlagen.

Vanaf 24 september rekent CMA CGM voor een twintigvoeter 1.000 dollar en voor een veertigvoeter 1.800 dollar. Op dit moment zijn deze tarieven respectievelijk 1.100 en 2.000 dollar. De tarieven ‘gelden tot nader order, maar in ieder geval niet na 14 oktober’.

Nu de rederij sommige van zijn tarieven verlaagt, moet wellicht de noodbunkertoeslag voor het mooie weer zorgen. Weliswaar dienden verladers onlangs een klacht in bij de EU over het feit dat veel rederijen min of meer tegelijkertijd de brandstoftoeslag invoerden. Echter, Brussel verwees de klacht deze week naar de prullenmand, meldde vakblad ShippingWatch.

Uitbreiding

De omvang van de Franse vloot steeg ook. Vorig jaar bestond deze uit 462 schepen met een gezamenlijke capaciteit van 2,4 miljoen teu. Dit jaar zijn er 47 schepen bij gekomen. De capaciteit bedraagt nu 2,6 miljoen teu. Een van de nieuwe vaartuigen was de ‘CMA CGM Jean Mermoz’, dat een capaciteit heeft van 20.600 teu. Het schip wordt ingezet op de routes tussen Azië en Europa.

In het tweede kwartaal deden de Fransen ook twee overnames. Het bedrijf kocht 25% van de aandelen van Ceva Logistics. Tevens verkreeg het volledige zeggenschap over de Finse rederij Containerships. Daarnaast deed CMA CGM een poging om de wereldwijde nummer vijf Hapag-Lloyd over te nemen. Deze poging mislukte. Toch maakte Saadé donderdag bekend te blijven speuren naar overnames, zonder daarbij namen te noemen.

Lees ook: CMA CGM blijft op overnamepad na mislukte deal Hapag-Lloyd