Saadé bevestigde donderdag aan nieuwsdienst Reuters dat de Franse rederij interesse had in de Duitse collega’s. Tot een deal is het echter niet gekomen, onder meer doordat grootaandeelhouder Klaus-Michael Kühne er niets in zag. CMA CGM blijft echter op overnamepad. Saadé laat hierbij in het midden welke potentiële doelen de Fransen nu in het vizier hebben.

Wraaktarieven

Tevens maakte de topman bekend dat de rederij profiteert van de sterke handelsstromen tussen China en de VS. Ondanks de ‘wraaktarieven’ die Washington en Beijing elkaar oplegden, is het derde kwartaal voor de Fransen ‘bijzonder robuust’. Traditiegetrouw laat dit kwartaal een piek zien in de Chinese export naar de VS.

De Trans-Pacifische handel is voor CMA CGM belangrijker geworden door de overname van APL twee jaar geleden. Die acquisitie maakte onderdeel uit van een grootschalige consolidatie, die verder een einde maakte aan de zelfstandigheid van onder meer OOCL, UASC en Hamburg Süd.

Handelsoorlog

‘Het derde kwartaal ziet er goed uit voor ons, vooral op Trans-Pacifische routes. We maken er het beste van, maar als er daadwerkelijk een economische oorlog tussen China en de VS uitbreekt, verwachten we een impact op de volumes.’

De krachtige stromen ontstaan door de sterke Amerikaanse economie en de ‘voorzorgsaankopen’ die Amerikaanse bedrijven doen. Deze zijn op hun hoede voor veranderende tarieven in het handelsgeschil tussen Washington en Beijing, licht Saadé toe.