Het gaat om de Finse rederij ESL Shipping die de ‘Vikki’ en ‘Haaga’ van 25.000 ton om Rusland heen naar Europa laat varen. Ze zijn een paar weken geleden opgeleverd door de Jinling-scheepswerf in het Chinese Nanjing. ESL Shipping haalt ze nu via de Poolroute in plaats van via het Panamakanaal naar de Oostzee omdat dat zo’n drie weken vaartijd scheelt.

LNG

De schepen zijn onder ijsklasse gebouwd en ze varen op LNG. ESL noemt ze daarom ‘een voorbeeld van het streven om te helpen klimaatverandering te verminderen’. Ze zijn overigens gebouwd met steun van de Europese Unie en worden ingezet in het noordelijke deel van de Oostzee, tussen de havens van Luleå, Oxelösund en Raahe.

De aankondiging van ESL volgt op een soortgelijke stap van Maersk, die zijn eveneens nieuwe en onder ijsklasse gebouwde ‘Venta Maersk’ bij wijze van proef ook via de Siberische wateren naar Europa haalt. De Deense rederij haastte zich eraan toe te voegen dat het gaat om een test, die tot doel heeft gegevens te verzamelen, en dat er geen plannen zijn om de route structureel te gaan bevaren.

Klimaat

Ondertussen groeien de zorgen bij milieugroepen over de snelle toename van de scheepvaart op de nieuwe scheepvaarroute, die is ontstaan als gevolg van de opwarming van het klimaat. Ze pleiten ervoor om het gebruik van zware stookolie te verbieden, omdat het bestrijden van de gevolgen van morsingen in het Arctische Gebied vrijwel onbegonnen werk is.

Zo hebben ze kritiek op Cosco. De Chinese rederij stuurde zijn zware ladingschip ‘Tian En’ eveneens via de noordelijke doorvaart en ontving die gisteren met veel fanfare in het Franse Rouen. Het bedrijf weigerde echter bekend te maken of het schip op stookolie voer. Milieugroepen wezen erop dat gisteren ook een aanvaring plaatsvond tussen een ro/ro-schip en een barge in de haven van Doedinka halverwege de route, overigens zonder dat er brandstof in het water terechtkwam.

Russen

Intussen tonen de Russen zich juist uitermate tevreden over de verbeterde bevaarbaarheid van de route, die tot voor kort alleen met behulp van nucleaire ijsbrekers toegankelijk was. Rosmorrechflot, het Russische agentschap voor zee- en riviertransport, meldde recentelijk trots dat dit jaar al bijna tien miljoen ton lading om Siberië heen is vervoerd, vooral ruwe olie en LNG. Dat is maar liefst 80% meer dan vorig jaar rond deze tijd.