Volgens zakenkrant De Tijd heeft dit ontslag te maken met het uitblijven van een oplossing voor de drijvende LNG-fabriek Caribbean FNLG. Exmar probeert al twee jaar tevergeefs hiervoor een huurder te vinden. Intussen moest de bouw van de ‘Caribbean’ wel worden betaald. Om zijn schuldenberg af te bouwen verkocht Exmar intussen al vier LNG-tankers. Door die verkoop vallen echter ook de inkomsten uit die schepen weg.

De ‘Caribbean’ ligt in China nog altijd op zijn eerste opdracht te wachten. Exmar stuurde al herhaaldelijk signalen uit dat hierover wordt onderhandeld. De Tijd noemt een Iraanse partij, die wegens de economische sancties tegen dit land niet rechtstreeks zou kunnen huren. Volgens Exmar is de Iraanse piste niet meer actueel en wil de rederij ook geen risico’s op economische sancties lopen, maar zijn er wel nog altijd gesprekken bezig met andere gegadigden.

Intern was het vertrek van Lavent al langer bekend. Hij heeft een nieuwe uitdaging gevonden bij de Zwitsers-Cypriotische trader Gunvor. Exmar heeft al een opvolger benoemd. Die komt uit de eigen rangen, maar zijn naam wordt pas morgenavond bekendgemaakt, samen met de recentste halfjaarcijfers.