Toen boekte de rederij een operationele winst van 1,7 miljoen dollar. Dat blijkt uit recent gepubliceerde cijfers van het Chileense dochterbedrijf van Hapag-Lloyd. CSAV worstelt met dezelfde problemen als de meeste sectorgenoten: de gestegen brandstofprijzen.

Door de fikse stijging lopen de kosten voor rederijen hoog op. Ze zijn echter maar beperkt in staat om deze kosten door te rekenen aan verladers. Daarom hebben diverse containervervoerders een noodbunkertoeslag ingevoerd in de voorbije maanden. Of dit de verliezen van de diverse rederijen teniet doet, is afwachten. Deze toeslagen waren niet of nauwelijks van kracht in de eerste jaarhelft.

LNG

Tevens maakten de Chilenen bekend serieus te overwegen om vloeibaar aardgas (LNG) te gaan gebruiken. Daarmee willen ze voldoen aan de strengere zwavellimieten die met ingang van 2020 van kracht worden.

Nu nog mogen rederijen op de meeste wateren brandstof verstoken met maximaal 3,5% zwavel. Dat percentage wordt teruggebracht naar 0,5%. Varen op vloeibaar aardgas is een van de manieren om te voldoen aan de strengere regels.

Met de keuze voor aardgas volgt CSAV het spoor van moederbedrijf Hapag-Lloyd. De Duitse rederij maakte eerder al bekend vloeibaar aardgas als een serieuze optie te zien. Ook lopen er testprojecten met rookgasreinigers (scrubbers). Door toepassing van deze scrubbers kunnen schepen blijven varen op hoogzwavelige brandstof, maar wordt de uitstoot van schadelijke stoffen toch gereduceerd.

Lees ook: ONE kiest waarschijnlijk voor laagzwavelige brandstof