Aanleiding daarvoor is het ongeval van bulkcarrier ‘Cheshire’, dat geëvacueerd moest worden na een chemische reactie van de lading. Het schip was in augustus vorig jaar onderweg van Noorwegen naar Thailand geladen met op ammoniumnitraat gebaseerde kunstmest, die door de verlader was aangemerkt als  ‘Ammonium Nitrate Based Fertilizer (Non-hazardous)’. Tijdens de reis werd de kunstmest echter instabiel en begon te ontbinden waardoor er rookgassen vrijkwamen.

De rookontwikkeling was dusdanig dat de kapitein na enkele dagen geen andere optie meer zag dan het schip te evacueren. De ‘Cheshire’ werd onder toezicht van de Spaanse kustwacht op drift achtergelaten tot het uiteindelijk kon worden geborgen. Tegen die tijd was de schade aan het schip al zo groot dat het als ‘total loss’ werd verklaard.

Aanbevelingen

Intercargo heeft het ongeval het afgelopen jaar onderzocht en wil dat een aantal wijzigingen wordt doorgevoerd met betrekking tot het zeetransport van kunstmest. Ten eerste wil de branchevertegenwoordiger dat de ‘misleidende’ classificatie ‘Ammonium Nitrate Based Fertilizer (Non-hazardous)’ wordt veranderd in ‘Ammonium Nitrate Based Fertilizer (not otherwise classified)’. Daarnaast wil Intercargo meer informatie van de producenten over het gedrag van dit type kunstmest en dat de IMO het product opnieuw onderzoekt en classificeert.

Groep C

Op ammoniumnitraat gebaseerde kunstmest is in de IMSBC Code als een Groep C-product aangemerkt. Dit betekent dat het niet uit zichzelf vloeibaar kan worden (groep A) en dat het geen gevaarlijke chemische stoffen bevat (groep B).

Intercargo zegt ‘sterk van mening te zijn’ dat wanneer lading wordt aangemerkt als Groep C, aanvullende maatregelen zoals frequente ladingcontroleurs door dekbemanning en de installatie van specialistische apparatuur om de atmosfeer te monitoren, niet nodig zouden moeten zijn. Maar deze kunstmest heeft bewezen dat dergelijke maatregelen voor dit product wel wenselijk zijn.

Foto: Bibby Line Limited