Het nieuws kan mogelijk komende maand al worden gebracht. ‘Het topbestuur van het bedrijf zou momenteel bij elkaar zijn gekomen in het Maersk Leadership Center ten noorden van Kopenhagen om de laatste puntjes op i te zetten’, meldt het Deense medium ShippingWatch op basis van ‘goed ingevoerde bronnen’.

Maersk kondigde in 2015 al aan dat er ontslagen zouden volgen na een digitaliseringsslag. Na 2017 zouden daardoor 4.000 van de 23.000 walbanen verdwijnen. Sinds die aankondiging is er veel gebeurd binnen het Deense bedrijf. Het conglomeraat werd opgesplitst in een logistieke en energietak, waarna alle energiegerelateerde bedrijfsonderdelen zijn afgestoten.

Integratie

Maersk focust zich op containertransport en logistiek en wil uitgroeien tot een ‘geïntegreerd’ bedrijf waarin Maersk Line, APM Terminals, Svitzer, Damco en Maersk Container Industry zich meer als één bedrijf gaan presenteren. Wie klant is van de één, moet ook klant van de ander worden.

Belangrijk onderdeel van het nieuwe bedrijf is digitalisering. Maersk wil van een containervervoerder uitgroeien tot een door-to-door logistieke dienstverlener, met daarbij (in de toekomst) een directe link met grote webshops. Idealiter zou de knop ‘In winkelwagen voegen’ automatisch leiden tot een transportvraag in Kopenhagen. Zo wil de rederij concurreren met bedrijven als Amazon, dat plannen heeft om een eigen rederij op te zetten.

Uiteindelijk moet de strategie leiden tot een efficiëntere onderneming. Na een hevige slag om marktaandeel in de afgelopen jaren wil het bedrijf zich focussen op winstgevendheid in plaats van marktaandeel. ‘Onze ambitie is om het marktaandeel van 20% te handhaven, dat geeft ons de schaal die we nodig hebben. Een marktaandeel van 22 of 23% zou geen extra voordelen meer opleveren’, zei Maersk-topman Soren Skou tijdens de bekendmaking van de jongste kwartaalcijfers.