CargoSphere is een online platform dat logistieke bedrijven in staat stelt om op vertrouwelijke basis tarieven met elkaar uit te wisselen. Dat kan een carrier zijn die zijn contracttarieven naar een mogelijke klant communiceert, maar ook logistieke dienstverleners die hun tarieven vergelijken.

Volgens CargoSphere leidt de digitalisering van de ‘tarievendistributie’ tot tijd- en kostenbesparing, meer nauwkeurige data en snellere inning van facturen. ‘We zijn erg blij dat we het middels deze samenwerking met CargoSphere makkelijker kunnen maken voor onze klanten’, zegt Liezel du Toit van Maersk Line.  ‘Onze klanten moeten hun tijd besteden aan hun bedrijf, niet aan het updaten van onze tarieven in hun systemen.’ Maersk Line volgt daarmee de zet van Hapag-Lloyd die zich eerder dit jaar ook al bij het platform aansloot.

Klantbeleving

De samenwerking met CargoSphere is onderdeel van Maersk’s ‘digitale transformatie’. Het Deense bedrijf is de afgelopen tijd druk bezig om veel tijdrovende processen te digitaliseren om zo het gebruiksgemak te vergroten. Eén van de grote projecten daarin is de oprichting van een blockchain joint venture met IBM. Maersk ziet in die digitale technologie een uitstekend middel om de papierwinkel van het containertransport te verkleinen.

Volgens Neil Barni, managing director van CargoSphere, kan de digitale verspreiding naar meerdere klanten tegelijk daarbij helpen. ‘Digitale distributie van zeevrachttarieven verwijdert veel van de handmatige, slepende processen die al jarenlang als een rem op tarievenmanagement fungeren. Dit is een win voor zowel de productiviteit als de klantbeleving.’