Dat heeft de rederij vrijdag bekendgemaakt. Daarnaast zal Maersk een ‘substantieel deel’ van zijn resterende aandelen in het Franse oliebedrijf Total onder de aandeelhouders verdelen. Vorig jaar werden de belangen op het gebied van olie- en gasproductie voor 7,5 miljard dollar verkocht aan Total, waarbij Maersk een belang in het Franse concern verkreeg.

Maersk bevestigt in het halfjaarbericht van vrijdagochtend dat de ‘onderliggende’ winst in de eerste helft van het jaar is gekelderd van 205 tot 88 miljoen dollar. Als belangrijkste oorzaak noemt de rederij de gestegen bunkerkosten. Dat is in lijn met de winstwaarschuwing van twee weken geleden, waarin Maersk de verwachting ten aanzien van het bruto resultaat en de nettowinst neerwaarts bijstelde.

Hamburg Süd

Anderzijds groeide de omzet spectaculair, met 24% tot 9,5 miljard dollar. Dat was grotendeels te danken aan de acquisitie van Hamburg Süd, maar ook zonder de inkomsten van de Duitse rederij was er een omzetgroei van bijna 6%. Bovendien heeft de integratie van Hamburg Süd kostenbesparingen opgeleverd op het gebied van transport, logistiek en havenafhandeling, aldus Maersk.

Onder de streep resteert een nettowinst van 26 miljoen dollar. Vorig jaar stond daar nog een verlies van 254 miljoen dollar, maar dat werd vooral veroorzaakt door afboekingen in relatie tot het vervreemden van Maersk Oil, Maersk Tankers, Maersk Drilling en Maersk Supply Services.