De omzet groeide met 1,8% lichtjes tot 2,2 miljard dollar, terwijl het volume met 10,3% steeg tot ruim 2,5 miljoen teu. Door een flinke stijging van de kosten kwam de rederij op een nettoverlies van 195,1 miljoen dollar uit. Met name in het tweede kwartaal werden de cijfers dieper in het rood gedrukt door een kwartaalverlies van 129,1 miljoen dollar.

Brandstofkosten

In een toelichting op de cijfers wijt Yang Ming het verlies met name aan de snel gestegen brandstofkosten, die dit jaar gemiddeld 25% hoger liggen dan vorig jaar. Ook de aanhoudende overcapaciteit speelt een belangrijke rol.

De rederij verwijst naar cijfers van Alphaliner die voor dit jaar een vraaggroei van 4,6% voorspellen, terwijl de aanbodzijde met 5,9% groeit. Daardoor stijgt de onbalans tussen vraag een aanbod. De voorspelling van een andere marktonderzoek, Drewry, laat echter een verkleining zien dit jaar. Laatstgenoemde stelde zijn voorspelling voor de vraaggroei recent naar boven bij tot 6,5%, terwijl zij verwachten dat de vloot met 5,4% groeit. Daardoor neemt de overcapaciteit dus af.

Nieuwe schepen

Gedurende het eerste halfjaar zag Yang Ming de vrachttarieven in ieder geval met 10% dalen. De rederij merkt daarbij wel op dat volgend jaar verbetering wordt verwacht. Ondertussen neemt het bedrijf een aantal kostenbesparende maatregelen. Zo worden zeven duur gecharterde schepen teruggebracht naar hun eigenaren en neemt Yang Ming nieuwe, efficiëntere schepen in gebruik.

De rederij heeft zojuist opdracht gegeven voor de bouw van tien nieuwe feeders van 2.800 teu voor de infra-Aziatische markt en neemt in het vierde kwartaal vijf nieuwe, gecharterde schepen van 14.000 teu in ontvangst. Die worden in 2020 en 2021 vergezeld door tien nieuwe schepen van 12.000 teu.