Dat blijkt uit halfjaarcijfers die het bedrijf vrijdag publiceerde. Dat het niet goed ging met de in Hamburg gevestigde rederij was eerder al duidelijk geworden. In juni bracht het management een winstwaarschuwing naar buiten. De operationele kosten waren omhoog gegaan, vooral de brandstofkosten, terwijl daar minder extra opbrengsten tegenover stonden.

Dat heeft uiteindelijk geresulteerd in een netto-resultaat van -100,9 miljoen euro. Dat betekende een ruime verdubbeling van het verlies in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (-42,7 miljoen euro). Het vervoerde volume steeg wel fors, van 4,2 miljoen teu in de eerste helft van vorig jaar naar 5,8 miljoen teu in dezelfde periode dit jaar. Belangrijkste reden van de groei was de overname van branchegenoot UASC, die eind mei 2017 werd afgerond. De UASC-cijfers telden daarom maar mondjesmaat mee in de resultaten van Hapag-Lloyd over de eerste zes maanden van vorig jaar.

Tarieven

Tegenover het fors hogere volume stond een daling van de tarieven. Onder meer door de fikse concurrentie was het herstel van het tariefniveau minder sterk dan verwacht. Het gemiddelde tarief dat Hapag-Lloyd in rekening bracht in de eerste helft van dit jaar was 1.020 dollar per teu. Dat was vorig jaar nog 1.065 dollar per teu.

De Nederlandse topman Rolf Habben Jansen verwacht voor de rest van het jaar ‘een langzame maar bestendige verbetering van de marktomstandigheden. Maar we stellen vast dat er nog steeds belangrijke geopolitieke onzekerheden zijn die van invloed kunnen zijn op de markt. Dit versterkt de noodzaak om snel te reageren. Daarom versnellen we onze plannen voor verdere digitalisering.’ Ook de synergievoordelen van de UASC-overname moeten het resultaat gunstig beïnvloeden.