De prognose van het bruto resultaat (ebitda) is verlaagd van een bandbreedte van vier tot vijf miljard dollar naar 3,5 tot 4,2 miljard. En in plaats van de verwachting dat de onderliggende winst boven de 356 miljoen van 2017 zou uitkomen, rept het Deense concern nu nog slechts van ‘een positieve onderliggende winst’.

Brandstofprijs

De groepsomzet in het tweede kwartaal bedroeg 9,5 miljard dollar en de ebitda 900 miljoen. Voor de eerste helft van het jaar zijn die cijfers 18,8 miljard en 1,6 miljard. Maersk zegt dat de kosten per teu in het tweede kwartaal 5% lager waren dan in het eerste. Dat voordeel werd echter weggevaagd door de stijging van de gemiddelde brandstofprijs van 28% ten opzichte van vorig jaar. Daarbij kwam dat het gemiddelde tarief per teu 1,2% lager uitkwam.

Topman Søren Skou zegt in het kwartaalbericht dat ‘goede vooruitgang is geboekt in het tweede kwartaal met betrekking tot omzet, volumes en kosten per eenheid. Maar we worden geconfronteerd met zeer hoge bunkerprijzen, die we niet volledig in de tarieven kunnen compenseren. Daarom hebben we onze verwachtingen voor heel 2018 bijgesteld’, voegde hij eraan toe.

De aankondiging leidde tot een kortstondige koersdip op de Nasdaq van enkele procenten. Daarna won de koers echter snel zo’n 5% ten opzichte van de openingskoers.