Door de groeiende inzet van ultragrote containerschepen is goede connectiviteit tussen hub terminals van cruciaal belang geworden, zegt DP World CEO Sultan Ahmed Bin Sulayem. ‘Unifeeder is hierin binnen Europa de beste in zijn klasse.’

Met de acquisitie wil DP World zijn ‘aanwezigheid in de wereldwijde toeleveringsketen’ uitbreiden met als uiteindelijke doel om ‘inefficiënties te verminderen en de wereldwijde concurrentie te verbeteren’.

Voor Unifeeder, dat shortsea en feederdiensten binnen Europa aanbiedt, betekent de overname in de toekomst mogelijk ook een uitbreiding van zijn diensten. ‘Onze vergrote en internationale scope stelt ons in staat om onze klanten op een grotere schaal en een grotere concurrentiekracht kunnen bedienen’, zegt Unifeeder-topman Jesper Kristensen. ‘Daarom zullen wij er samen met onze nieuwe eigenaar aan werken om ons dienstaanbod te verbeteren en de doorvoermarkt verder te optimaliseren, zowel binnen Europa als daarbuiten.’

Groei

Nordic Capital kocht Unifeeder in 2013 van de private investeerder Montagu Private Equity en groeide in de afgelopen vijf jaar uit tot de ‘grootste pan-Europese shortsea en feederrederij’. Het in 1977 opgerichte bedrijf managet een vloot van zestig schepen die allemaal op korte-termijncontracten worden gecharterd en waarmee het jaarlijks 3,2 miljoen teu vervoert.

In 2017 behaalde Unifeeder daarmee een omzet van 510 miljoen euro. Dat is een flinke toename ten opzichte van 2016, toen het bedrijf een omzet van 351 miljoen euro behaalde. Unifeeder begon vorig jaar met een reorganisatie om het bedrijf bestendig te maken tegen de grillige containermarkt, die in 2016 een dieptepunt beleefde.