Volgens de Shanghai Containerized Freight Index, de benchmark voor spottarieven tussen China en Europa, wordt er momenteel 1.870 dollar betaald voor het transport van een 40-voets container van China naar Noordwest-Europa. Dat is het hoogste niveau sinds de zomer van 2017.

Slechts enkele maanden geleden stond stond de index met 650 punten bijna een derde lager en lagen de vrachttarieven voor 40-voeters volgens Drewry onder de ‘psyschologische duizend dollar grens’.

De scherpe daling in april, de index daalde die maand van ruim 850 naar 650 punten, was het resultaat van een lage groei op de grote oost-west routes, met name op Azië-Europa, en de oplevering van een flink aantal nieuwe megaschepen aan de rederijen van Ocean Alliance, waardoor er aan de aanbodzijde plots aanzienlijk meer capaciteit was.

‘Sindsdien is de bezetting van de schepen verbeterd en zijn rederijen succesvol geweest in hun pogingen om de vrachttarieven te repareren’, schrijft Drewry in zijn jongste marktanalyse. ‘Sinds vorige week liggen de gemiddelde spottarieven voor Shanghai-Rotterdam op 1.800 dollar per 40-voeter, 56% hoger dan op 26 april.’

Verwachting is dat de tarieven in de tweede helft van 2018 verder zullen stijgen door verder ingrijpen van de carriers. Maersk Line heeft bekendgemaakt per september of oktober een 2M-loop tussen Azië en Europa te zullen opschorten om hun netwerk te ‘bij te stellen in lijn met de markt.’ Die dienst wordt ‘mogelijk’ in december weer hervat.

Consumenten

De Azië-Europa handel wil dit jaar niet op gang komen. In vergelijking met vorig jaar bleef de transportvraag in de eerste helft van 2018 vlak. Hoewel er in het eerste kwartaal sprake was van lichte groei, werd die in het tweede kwartaal onderuit gehaald door tegenvallende volumes richting Europa. Dat is vooral te danken aan afgenomen consumptie in de Duitsland en Groot-Brittannië, die samen goed zijn voor twee vijfde van de westwaartse volumes. In Duitsland blijft de retail ondanks betere vooruitzichten nog steeds tegenvallen, terwijl in Groot-Brittannië een verbeteringen van salaris en werkgelegenheid uitblijven door de onduidelijkheid rondom Brexit, schrijft Drewry.

De Azië-Europa staat daarmee in schril contrast met andere handelsroutes, die juist opbloeien. Drewry verwacht dit jaar een volumegroei van 6,4%.