De oostelijke Arctische route van Siberië naar de Stille Oceaan wordt steeds beter bevaarbaar, getuige de recordsnelheid waarmee een LNG-tanker het traject zonder hulp van ijsbrekers heeft afgelegd.

De speciaal voor dit doel gebouwde ‘Christophe de Margerie’ van Sovcomflot had zeven dagen en zeventien uur nodig voor het 2.360 mijl lange traject van de haven van Sabetta op het Siberische schiereiland Yamal tot aan Kaap Dezjnjov aan de Russische kant van de Beringstraat. Dat is een gemiddelde van 12,8 mijl per uur. Vanuit de Beringstraat ging de reis verder naar de Chinese haven Tangshan, waar de lading van ruim 170.000 kubieke meter LNG wordt gelost.

Varende pijplijn

Overigens is de tanker zelf een soort ijsbreker, want het kan zich door twee meter dik ijs werken met zijn vermogen van 45 Megawatt. De laatste plannen voorzien erin om een kleine armada van vijftien van dit soort tankers te bouwen. Daarmee zouden de Russen zich verzekeren van een ‘varende pijplijn’ voor Siberische LNG naar de wereldmarkt.

Het lijkt erop dat de noordelijke doorvaart richting de Beringstraat in de toekomst zes maanden per jaar bevaarbaar is. Tot nu toe was dat vier maanden, en dan alleen met de inzet van nucleaire ijsbrekers. Gedurende de wintermaanden blijft het ijs voorlopig nog een onneembare horde, maar dan kunnen de LNG-tankers gebruikmaken van de westelijke route om Noorwegen heen, richting Noordzee en Atlantische Oceaan.

Inmiddels zijn op Yamal al twee enorme productiecomplexen operationeel en daar moet nog dit jaar een derde bij komen. Daarmee komt de productiecapaciteit op 115 miljard kubieke meter gas per jaar, ruwweg vier keer de productie van het Groningen-gasveld.