De Japanse fusierederij ONE heeft een tumultueuze start achter de rug. Dat valt op te maken uit het kwartaalverslag van MOL, een van de drie aandeelhouders.

ONE ging op 1 april officieel van start en is de samenvoeging van de containeractiviteiten van MOL, NYK en K Line. In het verslag over het eerste kwartaal, dat tot 1 juli loopt, zegt MOL dat er sprake was van ‘wanorde’, waardoor de dienstverlening onder de maat was en het aantal vervoerde containers beneden verwachting bleef.

Daar kwam bij dat de gemiddelde bunkerprijs met 438 dollar bijna 40% boven het niveau van het eerste kwartaal lag. Niettemin kon MOL onder de streep een winstje noteren van, omgerekend, 14,5 miljoen dollar op zijn belang in ONE. Vorig jaar stond daar nog een nul. De resultaatverbetering was overigens vooral te danken aan het vrijvallen van voorzieningen, die eind vorig jaar waren getroffen met het oog op de herstructurering van de containeractiviteiten.

Olietankers

Mitsui OSK Lines als geheel leed in het eerste kwartaal van zijn boekjaar een nettoverlies van vijftien miljoen dollar op een omzet van 2,8 miljard dollar. De groep beschikt onder meer over olietankers, bulkcarriers, LNG-tankers, car carriers, ferries en cruiseschepen. MOL houdt vast aan de eerder uitgesproken verwachting dat over het hele boekjaar 2018 een nettowinst gerealiseerd zal worden van dertig miljard yen, omgerekend 283 miljoen dollar.