‘De gevolgen van de oplopende Chinees-Amerikaanse handelsspanningen worden merkbaar’, stellen de onderzoekers van Alphaliner volgens vakblad Splash247 in hun jongste marktanalyse. In de afgelopen drie weken zijn er drie dienststakingen aangekondigd.

In navolging van 2M’s besluit om per eind juni een Trans-Pacifische loop te annuleren, beëindigen THE Alliance en Ocean Alliance respectievelijk per eind juli en augustus een loop tussen Azië en de Amerikaanse westkust. Daarmee verwijderen de carriers gezamenlijk wekelijks 21.300 teu uit de markt, wat 6,7% van de totale capaciteit is.

Als gevolg van de capaciteitsverminderingen die plaatsvinden tijdens de drukke zomerpiek, zijn de vrachttarieven op de Trans-Pacifische handelsroutes ‘sterk gestegen’. Spotmarkttarieven van Shanghai naar Los Angels stegen in de afgelopen drie weken met 41% tot 1.685 dollar per veertig voets container. Dat is het hoogste niveau sinds twaalf maanden.

Handelsoorlog

De Verenigde Staten en China zijn in een handelsconflict beland nadat de Amerikaanse president Donald Trump besloot importheffingen in te voeren op een aantal Chinese goederen. Trump wil daarmee onder meer toegang afdwingen voor Amerikaanse bedrijven tot de Chinese markt, zonder dat zij hun bedrijfsgeheimen hoeven prijs te geven. Dat vereist China nu wel van die bedrijven.

Volgens Amerikaanse media is Trump bereid die ‘handelsoorlog’ verder te laten escaleren door aanvullende importheffingen in te voeren met een totale waarde van 500 miljard dollar, ten opzichte van 34 miljard dollar aan extra heffingen nu. Volgens CNBC zou dat betekenen dat vrijwel alle Chinese goederen met extra importheffingen worden belast.

Bron foto: Pixabay