Van januari tot en met juni 2018 rapporteerde het bureau in totaal veertig gevallen. Het betrof 29 incidenten en elf pogingen daartoe. Bij 37 gevallen ging het om een gewapende diefstal tegen schepen. Drie incidenten zijn gecategoriseerd als piraterij.

Dit betekent een afname in het aantal gemelde incidenten van 15% ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Tevens was het het laagste aantal in de voorbije tien jaar. Bovendien is er niet echt sprake geweest van ontvoering van bemanning of diefstal van vracht, aldus ReCAAP in haar halfjaarverslag.

Dreiging

Helemaal gerust is het bureau niet. Het signaleert weliswaar dat het aantal incidenten bij havens en ankerplaatsen in de Filipijnen dit jaar is gedaald, maar daar staat tegenover dat de piraterijdreiging in de Straat van Singapore en de Sulu-Celebeszee licht is toegenomen.

‘De daling van 15% is goed nieuws. Toch blijft voortdurende waakzaamheid van alle belanghebbenden nodig om piraten af te schrikken. Wij adviseren dan ook om in de aandachtsgebieden extra maatregelen te nemen’, aldus Masafumi Kuroki van ReCAAP.

ReCAAP staat voor het ‘Regionale samenwerkingsakkoord voor de bestrijding van piraterij en gewapende roofoverval tegen schepen in Azië’ en is in 2006 opgericht. Tot op heden zijn twintig landen, waaronder veertien Aziatische landen, vier Europese landen, Australië en de VS verdragsluitende partijen geworden.