Dat stelt consultancybureau SeaIntel. Het komende kwartaal groeit de vlootcapaciteit met 7,3% op de Azië-Europa-routes en met 5,5% op de Trans-Pacifische loops, terwijl de gemeten volumegroei tussen het tweede en derde kwartaal op respectievelijk 1% en 3,7% uitkomt.

‘Als die dusver zeer zwakke volumegroei (year-to-date) doorzet in het piekseizoen, is zulke capaciteitsgroei vrijwel zeker onhoudbaar’, citeert Shippingwatch uit het SeaIntel-rapport. Volgens de analisten moeten de rederijen in de komende weken drastisch snijden in hun capaciteit om een verzwakking van de vrachttarieven te voorkomen. ‘Bij voorkeur door één á twee Azië-Europa loops en tenminste één Trans-Pacifische loop te sluiten’, schrijven de consultants.

Nieuwe capaciteit

De huidige influx van nieuwe capaciteit op de Azië-Europa-routes is vooral afkomstig van Ocean Alliance (CMA CGM, Cosco, Evergreen en OOCL), wiens leden allemaal schepen van 20.000 teu en groter hebben besteld. Het probleem volgens SeaIntel is dat andere rederijen hun marktaandeel niet zonder gevecht op zullen geven.

Toch moeten carriers actie ondernemen om scenario’s uit 2013 en 2015 te voorkomen. Toen leidde enorme capaciteitsgroei tot historisch lage vrachttarieven. Eén optie is om meer afvaarten te annuleren, de zogenoemde blank sailings. Op dit moment zijn die op het laagste punt in zeven jaar.

‘Rederijen hebben nog genoeg afvaarten die geannuleerd kunnen worden, voordat die het niveau van 2013 en 2015 bereiken. Maar het is moeilijk om zo meer dan 2 tot 3% capaciteit uit de markt te nemen zonder dat de verstoringen te groot worden. Opschorting van gehele diensten moet daarom besproken worden’, schrijven de analisten.