Wärtsilä heeft zojuist een enorme order ter waarde van 170 miljoen euro gewonnen voor levering van de apparaten aan ‘één van de grote Europese containerrederijen’. Volgens media gaat het om Zwitsers-Italiaanse zeevervoerder MSC. Die koopt voor dat geld een onbekend aantal systemen, variërend van 50 tot en met 70 MegaWatt en de bijbehorende ombouwdiensten.

Zoveelste deal

Het is de zoveelste grote scrubberdeal in korte tijd. Recent maakte de Nederlandse rederij Spliethoff bekend alle eigen schepen, inclusief die van alle dochterondernemingen zoals Transfennica, Biglift Shipping en Sevenstar Yacht Transport, met scrubbers te zullen uitrusten. Zo kan het op een ‘kostenefficiënte manier’ aan de nieuwe milieuregels voldoen.

De Noorse tankerrederij Frontline van maritieme zakenman John Fredriksen ging zelfs nog een stap verder door een belang in scrubberleverancier Feen Marine te nemen.

De recente toename in populariteit is opmerkelijk omdat scrubbers publiekelijk vaak bekritiseerd zijn, onder meer door de topmannen van Maersk. Die noemden de technologie ‘onvolwassen’. Omdat ook het aantal orders de afgelopen jaren tegenviel, leken de meeste rederijen voor te sorteren op de overstap naar nieuwe brandstoffen.

Onzekerheid

Mogelijke oorzaken voor de opleving in scrubberorders zijn de snelle prijsstijging van brandstof en de onzekerheid omtrent de beschikbaarheid van brandstoffen die aan het criterium van maximaal 0,5% zwavel voldoen.

MSC was dit jaar de eerste rederij die vanwege de snelle brandstofprijsstijging, die dit jaar met meer dan 20% gestegen is, een noodbunkertoeslag invoerde. De rederij sprak van een ‘laatste redmiddel’ dat nodig is om de kwaliteit van dienstverlening te handhaven.

Hoewel scrubbers flinke investeringen vereisen, stellen zij rederijen in staat om ook na 2020 met relatief goedkope stookolie te blijven varen. Nu de verwachte prijs voor laagzwavelige brandstof per ton door de recente prijsstijgingen nog hoger uitvalt, blijken de rookgasreinigers voor veel rederijen een aantrekkelijke optie.