Met de operatie wil door onweer losgeraakt puin verwijderen en volgt op een bathymetrisch onderzoek. Bij een dergelijk onderzoek wordt de oceaanbodem in kaart gebracht, inclusief dieptes en condities, waarna ondiepe werkschepen zich rond het rotsachtige, harde rif kunnen bewegen om duikers de metaalfragmenten te laten verzamelen. Om grotere stukken rompconstructie van het rifbed te verwijderen, worden airbags ingezet. De coördinatie van de schoonmaakactie vindt plaats vanaf het logistieke steun- en commandoplatform Ju Li.

Vooruitgang

Een woordvoerder van Lomar Shipping, de Britse eigenaar van het vaartuig, laat optekenen dat er de afgelopen twaalf maanden veel vooruitgang is geboekt om de ‘Kea Trader’ veilig te bergen. ‘De inspanningen worden echter belemmerd door de gruwelijke omstandigheden ter plekke’, refererend aan het slechte weer ter plaatse. Met de terugkeer van gunstiger weer zal het werk de komende maanden geïntensiveerd worden.

De ‘Kea Trader’ (2194 teu) liep op 12 juli 2017 vast op de Durand-rif in Frans-Polynesië, slechts zes maanden nadat hij was afgeleverd aan de eigenaar van de Guangzhou Wenchong Shipyard in China. De bemanning bleef daarbij ongedeerd.

Verticale breuk

Door een verticale breuk en de daaropvolgende stormschade is er een hoeveelheid teerballen en polyurethaan isolatiemateriaal vrijgekomen, evenals stukken containers en tapijt, die aangespoeld zijn in Nieuw-Caledonië en de Loyalty Islands. De materialen en het puin die worden teruggevonden, zouden door lokale bedrijven in Nieuw-Caledonië worden gerecycled.