Aandeelhouder Klaus-Michael Kühne van Hapag-Lloyd heeft bevestigd dat CMA CGM de afgelopen tijd toenadering zocht. Hij ziet echter niets in een deal met de Fransen.

Kühne meldde deze week tijdens een aandeelhoudersvergadering dat hij diverse malen is benaderd door de Franse rederij. Van een overname door CMA CGM wilde hij echter niets weten. ‘We vonden het voorstel niet logisch en willen er geen deel van uit maken’, tekenden Duitse media op uit zijn mond. Kühne bezit 25% van de aandelen van de Duitse rederij.

Fusie

Deze week bracht nieuwsdienst Reuters naar buiten dat de Franse en Duitse rederij plannen zouden hebben voor een fusie. Zij citeerden daarbij drie anonieme bronnen. In een reactie ontkende Hapag-Lloyd dat sprake zou zijn van fusieplannen, terwijl CMA CGM zich onthield van commentaar.

Als beide bedrijven samen zouden gaan, ontstaat de grootste containerrederij ter wereld. Beide vloten zijn samen net iets groter dan die van de huidige marktleider Maersk Line.

Winstwaarschuwing

Kühne ziet echter niets in een overname door de rederij uit Marseille. De enige optie is dat Hapag-Lloyd juist CMA CGM overneemt, niet andersom. Die laatste opmerking moet waarschijnlijk niet al te serieus worden genomen. De Fransen zijn fors groter dan het Hamburgse bedrijf, dat bovendien momenteel in financieel zwaar weer zit.

De afgelopen weken werd bekend dat Hapag-Lloyd moet snijden in het personeelsbestand. Meteen daarna kwam een winstwaarschuwing naar buiten. De resultaten over de eerste vijf maanden van dit jaar waren dusdanig tegenvallend, dat eerdere winstprognoses waarschijnlijk niet gehaald worden. Stijgende kosten en druk op de tarieven zorgen voor matige resultaten onder de streep.

Bron foto: Hapag-Lloyd