CMA CGM en Hapag-Lloyd zouden in gesprek zijn over een fusie. Dat melden drie verschillende bronnen aan nieuwsdienst Reuters.

Vertegenwoordigers van beide partijen zouden momenteel de mogelijkheden bekijken voor een samengaan. Volgens de berichtgeving zijn de Fransen de initiator van de mogelijke fusies met Hapag-Lloyd. CMA CGM geeft in een reactie aan dat het geruchten zijn zonder basis, terwijl de Duitsers geen commentaar willen geven.

Grootste rederij

Als beide bedrijven samengaan, wordt daarmee de grootste containerrederij ter wereld gecreëerd. CMA CGM is momenteel de op twee na grootste, Hapag-Lloyd is de nummer vijf. Bij een eventuele fusie streven ze Maersk Line voorbij, dat momenteel de koppositie inneemt.

Ondanks de huidige hoogconjunctuur hebben containervaartbedrijven het moeilijk. Ze worstelen met overcapaciteit en daarmee gepaard gaande lage tarieven. Ook de hoge bunkerprijzen drukken op de winstgevendheid. Diverse bedrijven schreven dan ook rode cijfers in het eerste kwartaal van dit jaar, terwijl vorig jaar ook verliezen werden geleden. 2016 was zelfs een absoluut dramajaar.

De moeilijkheden zijn nog niet voorbij. Eind vorige maand werd bekend dat Hapag-Lloyd moest snijden in het personeelsbestand. Meteen daarna volgde een winstwaarschuwing. Op basis van de resultaten over de eerste vijf maanden van dit jaar stelde het Hamburgse bedrijf het verwachte bedrijfsresultaat naar beneden bij.

Allianties

Als gevolg van het aanhoudend slechte financiële weer vond de afgelopen jaren een ongekende consolidatie plaats. De grote jongens deden talrijke overnames of fuseerden. Hanjin ging zelfs failliet. Ook Hapag-Lloyd en CMA CGM deden hieraan mee. De Duitsers slokten CSAV en UASC op, terwijl de Fransen APL inlijfden.

De twee mogelijke fusiepartners zijn lid van verschillende allianties. CMA CGM maakt onderdeel uit van Ocean Alliance. Hapag-Lloyd zit bij THE Alliance. Wat de gevolgen zijn voor de alliantiestrategie van beide rederijen is niet bekend.

Nieuwe top-5

Met de bijna afgesloten overname van OOCL door Cosco leek voorlopig een einde te komen aan de consolidatiegolf. Ook diverse branchekenners dachten dat het rustiger zou worden op het overname- en fusiefront. Met de mogelijke samensmelting van CMA CGM en Hapag-Lloyd zou die gedachte overboord kunnen.

In geval van een fusie zou de top-5 van containervaarders er als volgt uit zien:

  1. CMA CGM/Hapag-Lloyd
  2. Maersk Line
  3. MSC
  4. Cosco/OOCL
  5. ONE

Lees ook: