De transactie wordt waarschijnlijk in het eerste kwartaal van 2019 afgerond en levert Rolls-Royce na aftrek van een aantal kostenposten, waaronder pensioenverplichtingen, ontvlechtingskosten en advisering, netto ongeveer 400 miljoen pond op. Het Britse concern ging begin dit jaar op zoek naar een koper, omdat het er niet in slaagde om Commercial Marine uit de rode cijfers te krijgen.

Vorig jaar bedroeg het tekort onderaan de streep zeventig miljoen pond op een omzet van 817 miljoen pond. In de afgelopen jaren is de divisie al twee keer gereorganiseerd. De verkoop heeft onder meer betrekking op aandrijfsystemen en dek-apparatuur, het servicenetwerk in dertig landen en de ontwerpafdeling. Volgens Rolls-Royce varen er wereldwijd zo’n duizend offshore-, vracht, passagiers- en vissersschepen met het RR-embleem rond.

Buiten de verkoop

De afdeling gasturbines, die aan marines kevert, valt niet onder de verkoop. Ook het Noorse Bergen Engines zit niet in de deal en blijft onderdeel van Rolls-Royce Power Systems. Kongsberg houdt via een aparte overeenkomst wel toegang tot de de diesel- en gasmotoren van deze fabrikant.

Kongsberg is met een omzet van 14,5 miljard Noorse Kroon (1,5 miljard euro) een stuk groter dan het Britse bedrijf en heeft ongeveer twee keer zoveel mensen in dienst: 7.000 tegen 3.600. De groep is vooral sterk in de offshoresector, maar levert onder meer ook aan de luchtvaartindustrie. Volgens RR zijn er weinig overlappingen en vullen beide elkaar goed aan.