Het onderzoeks- en adviesbureau bevroeg zo’n vierhonderd verladers en expediteurs. Centraal stond de vraag wat ze vonden van de kwaliteit van de dienstverlening die rederijen aanbieden. In vergelijking met de vorige peiling is de tevredenheid verslechterd.

Op een schaal van vijf scoorden de rederijen zelden boven de 3,4. Qua dienstverlening kwam er zelfs bij elk criterium een score uit van slecht of gemiddeld. De vierhonderd werden gevraagd naar onder meer service, stiptheid en prijs.

Drewry heeft de peiling uitgevoerd in samenwerking met de Europese koepelorganisatie voor verladers: de ESC. De initiatiefnemers noemen het teleurstellend dat de kwaliteit van de containervaart niet is verbeterd, ondanks de grootschalige consolidatie onder containerrederijen in de afgelopen jaren.

Het bureau benadrukt dat de peiling is gehouden vóór de invoering van de noodbunkertoeslag door onder meer Maersk, MSC en CMA CGM. De ontevredenheid is daardoor waarschijnlijk nog groter geworden.