De Franse rederij heeft daarover overeenstemming bereikt met de eigenaren van de in 1966 opgerichte rederij, die vooral sterk is Noord-Europa, de Baltische markt en Rusland, alsmede Noord-Afrika en Turkije. Containerships heeft zo’n 560 mensen in dienst en boekte vorig jaar een netto-omzet van 227 miljoen euro.

De deal omvat omvat ook het belang van 25% in Multi-Link Terminals, dat een aantal kleinere terminals in Finland en Rusland exploiteert. De transactie moet nog worden goedgekeurd door de autoriteiten. Dat proces neemt naar verwachting drie tot zes maanden in beslag.

Vloot

De vloot van Containerships bestaat uit zestien schepen, waarvan vijftien rond de duizend teu en een van 300 teu. Daarnaast heeft de groep in China vier schepen van 1.400 teu met lng-aandrijving in bestelling. Die komen in de loop van dit jaar in de vaart. Daarmee wordt Containerships de eerste Europese shortsea-vervoerder met ‘purpose built’ lng-schepen. De rederij investeert zo’n 200 miljoen euro in het lng-project.

Met de overname van Containership zet CMA CGM een nieuwe stap in zijn strategie om sterke lokale distributienetwerken te ontwikkelen. In Europa beschikt de rederij, die vorig jaar wereldwijd negentien miljoen teu vervoerde, al over MacAndrews. Andere regionale containervervoerders zijn CNC in het intra-Aziatisch vervoer, Mercosul voor de Braziliaanse markt en Sofrana, een belangrijke speler in Oceanië.