De nieuwe dienst, genaamd ‘Australian No.1 Express’ of kort A1X, wordt op 17 augustus ingeluid met het vertrek van de ‘Hyundai Supreme’ die dan vanuit Ningbo koers zet naar Brisbane en onderweg Sjanghai, Yantian, Sydney en Melbourne aandoet.

De dienst wordt verzorgd door vijf Panamax-schepen van 4.600 teu waarvan Hyundai er twee levert en Evergreen en APL samen drie.

HMM, die deze dienst eerder aanbood middels een slotovereenkomst met alliantiepartners Maersk Line, MSC en sinds kort Hamburg Süd, zegt dat de nieuwe dienst een ‘stabiele en concurrerende China-Australië-service’ is, die moet helpen om in de vraag te voorzien en ‘de klantenservice te verbeteren’. HMM wil zijn positie in Australië verder versterken door de huidige agent tot dochteronderneming te maken. Onduidelijk is of HMM het bedrijf wil overnemen of er een belang in neemt.

Trans-Atlantisch

Het is de tweede samenwerking met 2M die HMM in korte tijd stopzet. Eind mei maakte de rederij ook al bekend zich terug te trekken uit de Trans-Atlantische handel, wat concreet neerkomt op een beëindiging van de diensten TA2 en TA3 die de rederij aanbied middels de 2M+H samenwerking.

Als reden voor de beëindiging gaf HMM veranderende marktomstandigheden en een focus op zijn kernroutes op. Ook benadrukte de rederij dat de zet ‘geen invloed heeft op de sterke relatie met 2M’. HMM neemt nog tot en met 31 juli boekingen aan voor deze diensten.

2M+H

HMM tekende in maart 2017 een overeenkomst met Maersk Line en MSC, waarin de rederijen afspraken om samen te werken op de oost-west routes. Opvallend toen was dat er expliciet werd gesproken over een ‘strategische samenwerking’ en dat HMM geen volwaardig lid van de alliantie werd.

De samenwerking was destijds een enorme opsteker voor HMM, dat toen was verwikkeld in een grootschalige reorganisatie en ternauwernood was ontsnapt aan een faillissement. Iets wat landgenoot Hanjin Shipping niet lukte.

Als onderdeel van de reorganisatie trok HMM zich fysiek terug uit de Azië – Europa trade om zich te focussen op de intra-Aziatische den Trans-Pacifische diensten, waar de rederij wist uit te breiden over de rug van Hanjin. De ‘strategische overeenkomst’ met 2M heeft de rederij middels een slotovereenkomst toch de mogelijkheid om transporten tussen Azië en Europa aan te bieden, terwijl Maersk Line en MSC tegelijkertijd een deel van hun Trans-Pacifische lading op schepen van HMM plaatsen, waardoor de rederij zijn ladingvolume op die handelsroutes  flink heeft weten te groeien.

Voorsorteren

Sinds maart 2017 is er veel gebeurd binnen HMM. Seoul wil internationaal weer een leidende rol spelen in het containertransport, zoals het land dat ook had met Hanjin dat tot zijn faillissement als de zevende containerrederij ter wereld gold. HMM kan daarom rekenen op flinke financiële overheidssteun die moet helpen om de vlootcapaciteit uit te breiden tot 1 miljoen teu in 2020. Dat is meer dan een verdubbeling van de huidige vloot.

HMM heeft al de daad bij het woord gevoegd door orders te plaatsen voor 12 schepen van 23.000 teu en acht schepen van 14.000 teu. Het formaat van de schepen is opmerkelijk. Niet alleen omdat de rederij daarmee de schaalvergroting in de lijnvaart nog verder pushed, maar ook omdat deze megacarriers maar op één route terechtkunnen. De Azië – Europa loop, waarvan de rederij zich amper een jaar geleden nog terugtrok.