Maersk gaat de productie van containers consolideren in China en sluit daarom zijn in 2015 geopende faciliteit in San Antonio die was ontwikkeld voor de productie van nieuwe reefercontainers. 1209 Chileense werknemers komen daardoor op straat te staan.

Maersk opende de Chileense fabriek in 2015 om daar nieuwe, hoogwaardige reefercontainers te bouwen, de zogenoemde Star Cool Integrated reefer container,  volgens het Deense scheepvaartbedrijf zelf ‘de perfecte reefer unit’.

Maar amper drie jaar na de opening sluit Maersk Container Industry (MCI), de container producerende dochteronderneming van Maersk, zijn reefervlaggenschip alweer.

Felle concurrentie

Als reden daarvoor noemt MCI CEO Sean Fitzgerald noemt de snel veranderende marktomstandigheden en felle concurrentie in de containerbusiness. ‘Na een zorgvuldige overweging hebben we geconcludeerd dat de consolidatie van onze activiteiten in één fabriek leidt tot betere benutting van onze capaciteit en een simpelere kostenstructuur’, zegt hij in een verklaring.

Met die ‘veranderende marktomstandigheden’ doelt het bedrijf op de ontstane overcapaciteit in de reefercontainermarkt. Tegelijkertijd heeft MCI in Chili moeite om de toelevering van grondstoffen en belangrijke onderdelen op poten te krijgen waardoor de reefercontainers niet tegen een concurrerende prijs gebouwd kunnen worden. De activiteiten van Maersk Container Industry worden daarom geconsolideerd in de 1988 opgerichte fabriek in het Chinese Qingdao, die voorheen ook al de reefers van het bedrijf produceerde.

Marktomstandigheden

‘De harde realiteit is dat wij vandaag de dag onze operaties constant moeten aanpassen om competitief te blijven. Fundamentele marktomstandigheden zijn veranderd en wij moeten daar in meegaan om met de markt mee te groeien. Helaas heeft dit besluit gevolgen voor de 1.209 collega’s in San Antonio en we zullen er alles aan doen hen te steunen en onze afspraken na te komen’, aldus Fitzgerald.