Als de schepen van ngo’s geen mensen meer in Italië mogen afzetten kan dat ‘serieuze gevolgen’ hebben voor de koopvaardij, stelt de organisatie. Zoals afgesproken in het Safety of Life at Sea verdrag (SOLAS) zullen koopvaardij schepen in gevallen van nood op zee altijd te hulp schieten. In de afgelopen jaren hebben dergelijke schepen op de Middellandse Zee meer dan 50.000 mensen gered en militaire en door ngo beheerde schepen nog veel meer, stelt ICS.

‘Als ngo-schepen geen geredde migranten meer mogen afzetten, dan heeft dit gevolgen voor de doorvoer van goederen op de Middellandse zee, omdat koopvaardijschepen weer vaker reddingsacties moeten ondernemen’, schrijft de organisatie in een verklaring.

De organisatie benadrukt dat de migrantencrisis nog steeds niet over is en er vorig jaar op de Middellandse Zee nog 3.000 mensen de dood vonden, terwijl zij in onwaardige en overvolle boten de oversteek probeerde te maken.

‘De primaire zorg van reders is humanistisch’, zegt secretaris-generaal Peter Hinchcliffe van ICS. ‘In het belang van de bescherming van mensenlevens op zee roept ICS alle EU-lidstaten op om de legitieme zorgen van de Italiaanse regering over de grote instroom van vluchtelingen in Italië aan te pakken, zodat het beleid van directe en voorspelbare ontscheping ka worden gehandhaafd. Niet alleen in Italië, maar ook in andere EU-lidstaten.’