MSC CEO Diego Aponte noemt de megaschepen als belangrijke factor voor de onbetrouwbaarheid van de dienstregelingen. Het bedrijf wil daarom langzamer gaan varen, extra schepen inzetten en verliesgevende routes sluiten.

De koop van megaschepen door vrijwel alle grote rederijen heeft bijgedragen aan een toename in de betrouwbaarheid in verschillende diensten van het bedrijf en dat moet worden aangepakt, zegt de CEO in een interview met Lloyd’s List.

‘We hebben besloten om langzamer te varen en meer schepen toe te voegen aan de diensten die we onderhouden, om de betrouwbaarheid te verbeteren’, zegt Aponte. Het bedrijf gaat ook zijn huidige routenetwerk reorganiseren en alle verliesgevende routes sluiten.

De containervaart heeft nooit bekend gestaan om de grote betrouwbaarheid van de dienstregelingen, maar dit jaar is de punctualiteit van d rederijen wel erg sterk achteruit gegaan. Volgens een analyse van SeaIntel kwamen de schepen in het eerste kwartaal in slechts twee derde van de gevallen op tijd aan, dat is 8,1% minder dan in het kwartaal ervoor.

De verdere verslechtering is de afgelopen weken stevig bekritiseerd door verladers en logistiek dienstverleners. In een recent interview met Shippingwatch zei hoofd zeevracht van Kühne + Nagel, Otto Schacht, dat klagen geen enkele zin meer heeft. ‘We moeten het gewoon accepteren, want we weten wat het antwoord is als we wel een klacht indienen. De rederijen hebben niet genoeg schepen op die dienst of de schepen zijn zich net aan het herlokaliseren vanwege gewijzigde dienstregelingen binnen de allianties.’

Voor de rederijen is die onvrede momenteel extra ongunstig, omdat zij juist meer geld willen voor transporten vanwege de snel gestegen brandstofprijzen. MSC voerde vorige maand als eerste een per direct een extra ‘noodbunkertoeslag’ die verladers per container tot 150 euro extra kan kosten.Dat voorbeeld werd snel gevolgd door Maersk Line, CMA CGM en ONE.

Ook deze zet leidde tot hevige kritiek. Volgens logistiek directeur Bjorn Vang Jensen gaat het hier om een bedrijfsrisico, net zoals fabrikanten als Electrolux te maken hebben met plotselinge stijgingen van staal- of transportprijzen. ‘Maar wij hebben noch een ‘Steal Adjustment Factor’, noch een ‘Freight Increase Surcharge’, zegt hij. Hij verwacht van de rederijen dat zij de pas gesloten contracten respecteren.

Analisten zijn eveneens kritisch. Drewry en SeaIntel spreken van een wanhoopsmaatregel en pleiten voor een volledige revisie van het toeslagensysteem, dat volgens hen klaarblijkelijk gebroken is.

Of Aponte’s voornemen om de onbetrouwbaarheid aan te pakken een poging is om het imago van de rederij te verbeteren en de gemoederen rondom de noodbunkertoeslag te sussen, is onduidelijk. Wel bekend is dat de containerrederijen het afgelopen kwartaal vrijwel allemaal verlies hebben gedraaid en dat de stijging van de brandstofprijs daar een grote rol in speelt. Aponte heeft 2M-partner Maersk Line gevraagd om mee te gaan in het voorstel.