Daarmee volgt het fusiebedrijf het beleid van de top-3, Maersk, MSC en CMA CGM. De rederijen willen hiermee de pijn van de almaar stijgende brandstofkosten doorberekenen aan verladers.

ONE is ontstaan na de samenvoeging van de containervaart-afdelingen van drie Japanse scheepvaartbedrijven: NYK, MOL en “K” Line. De Japanners voeren een toeslag in van tussen de twintig en zestig dollar per teu. Voor gekoelde containers ligt de toeslag tussen de dertig en honderdtien dollar per teu. Dat meldt vakblad Fairplay.

Ter vergelijking, Maersk voerde eind vorige maand bunkertoeslagen in voor reguliere en gekoelde containers van respectievelijk zestig en negentig dollar per teu. CMA CGM stelde deze tarieven vast op 55 en 85 dollar per teu.

De rederijen vinden dat de toeslagen noodzakelijk zijn, omdat bunkerkosten de pan uit rijzen. ONE geeft bijvoorbeeld aan dat sinds begin dit jaar de brandstofprijzen met 25% zijn toegenomen. Topman van het fusiebedrijf zei eerder dit jaar dat door de stijgende prijzen de containervaartsector een extra kostenpost van tien miljard dollar moet zien te verwerken.