De Europese verladersorganisatie European Shippers’ Council (ESC) is niet gelukkig met de invoering van bunkertoeslagen door grote containerrederijen. Ze overwegen een stap naar de Europese mededingingscommissaris.

De ESC heeft talloze klachten ontvangen over de nieuwe noodbunkertoeslag die lijnvaartmaatschappijen, waaronder Maersk Line, hebben ingevoerd. De zaak wordt nu mogelijk voorgelegd aan EU-mededingingscommissaris Margrethe Vestager.

Om de sterk gestegen brandstofprijzen te compenseren, berekenen diverse grote containerrederijen (waaronder MSC, Maersk Line en CMA CGM) een zogeheten emergency bunker surcharge door aan hun klanten. Hierdoor zien verladers de kosten voor het versturen van een zeecontainer vanuit Rotterdam naar Shanghai met ruim 10% oplopen.

Om hun frustraties te uiten, hebben talloze verladers de afgelopen week contact opgenomen met de ESC, waardoor de verladersorganisatie overweegt om de kwestie aanhangig te maken in Brussel.

Volgens Rogier Spoel, woordvoerder van de ESC, komt de nieuwe toeslag voor de aangesloten leden als een verassing. ‘En dan niet een aangename. We zullen dit dan ook met de Commissie bespreken.’

Volgens het vakblad ShippingWatch zijn grote internationale verladers fel gekant tegen de prijsverhoging. In een reactie laat de Amerikaanse grondstoffenhandelaar en een van ’s werelds grootste bedrijven Cargill weten de nieuwe bunkertoeslag ‘teleurstellend’ te vinden.

Ook Nederlandse verladers verzetten zich tegen de uitzonderlijke noodtoeslag. ‘Die wekt verbazing en is niet goed onderbouwd. De rederijen moeten meer inzicht bieden’, reageert een woordvoerder van verladersorganisatie Evofenedex. Volgende week overlegt de Nederlandse belangenorganisatie met de Europese verladerskoepel. ‘Dan bespreken we wat we hier tegen kunnen doen en komt ook een eventuele stap richting Brussel aan de orde.’

Lees ook: