Tot die conclusie komt de Britse taxatiesite VesselsValue (VV). Die heeft een schatting gepubliceerd van de omvang van de Griekse scheepvaartsector ter gelegenheid van het tweejaarlijkse scheepvaartcongres Posidonia, dat volgende week in Athene plaatsvindt. Volgens de site zijn de schepen in eigendom van Griekse reders gezamenlijk 99,8 miljard dollar waard. Ze steken daarmee de industriële grootmachten China (91,7 mld) en Japan (89,3 mld) de loef af.

VesselsValue heeft ook een ranglijst samengesteld van de meest vermogende Griekse reders. Die wordt aangevoerd door tankerreder John Angelicoussis, die 129 schepen met een totale marktwaarde van 7,6 miljard dollar bezit. Hij wordt op de voet gevolgd door George Economou, wiens 142 schepen tellende vloot goed is voor ruim zeven miljard dollar. Economou doet eveneens op grote schaal in tankers, maar bezit daarnaast ook bulkcarriers en booreilanden. Nummer drie, George Procopiou, bezit 119 tankers en bulkcarriers die samen 5,6 miljard dollar waard zijn.

Volgens VV zijn de Griekse reders ook de grootste investeerders in zowel nieuwe als bestaande schepen. Sinds de vorige Posidonia hebben ze voor 8,9 miljard aan nieuwe schepen besteld, beduidend meer dan de Japanners (7,7 mld) en de Chinezen (6,6 mld). Daarnaast kochten ze nog een 582 tweedehands schepen ter waarde van 8,5 miljard.