De rederij vervoerde in het eerste kwartaal een recordvolume van 698.000 teu, een stijging van 16,7% ten opzichte van vorig jaar. Die volume stijging ging gepaard met een omzetgroei van 14,7% tot 751 miljoen dollar, maar dat was niet genoeg om de forse stijging in kosten door hogere brandstofprijzen en chartertarieven te compenseren.

Het bedrijfsresultaat (ebitda) van de rederij halveerde en kwam op 25,6 miljoen dollar uit, terwijl de rederij netto van een klein plusje van 2,6 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2017 nu een verlies van 26,1 miljoen dollar schrijft.

‘ZIM heeft in het eerste kwartaal van 2018 het vervoerde volume flink doen groeien tot 698.000 teu door intensieve verkoopinspanningen en het vertrouwen van klanten, ondanks de zeer uitdagende marktsituatie’, zegt CEO Eli Glickman. ‘Hoewel we aan het eind van het kwartaal wat verbetering zagen, zijn de resultaten nadelig beïnvloedt  door een combinatie van hogere bunkerprijzen, hogere chartertarieven en lagere vrachttarieven.’