Dat stelt Diane Edwards van de Port of Auckland, waar ze onder andere werkt als technologiemanager. Zij sprak onlangs op een evenement in Singapore over de invloed van 3d-printing op de scheepvaart. Edwards denkt dat als deze vorm van produceren gemeengoed wordt, dit een groot effect zal hebben op de containervracht. Dat meldt Seatrade Maritime News.

Ze wijst op de snelheid waarmee deze technologie zijn plek heeft veroverd. ‘Acht jaar geleden werd het 3d-printen geïntroduceerd en binnen drie jaar was het in winkels beschikbaar. Inmiddels gebruiken diverse fabricagebedrijven het al.’

Als straks particulieren het massaal kunnen gebruiken, geven ze daar waarschijnlijk de voorkeur aan boven het laten verschepen vanuit bijvoorbeeld China. Dat gaat de containervaartbranche voelen in de portemonnee. Voor de bulkmarkt is het juist gunstig. De vraag naar grondstoffen neemt juist toe als mensen hun producten met behulp van printers gaan maken.

Edwards vindt dat de scheepvaart nu nog te traditioneel denkt over deze nieuwe techniek. ‘Velen denken dat 3d-printing beperkt blijft tot het fabriceren van scheepsonderdelen. Maar het kan veel verder gaan dan dat.’