Dat meldt Reuters op basis van een reportage op de Iraanse staatstelevisie.

De onder Panamese vlag varende ‘Sanchi’ van Iran’s grootste tankerrederij NITC kwam op 6 januari dit jaar in aanvaring met het Chinese graanschip ‘CF Crystal’, dat geregistreerd is in Hongkong.

Na meer dan een week hevig brandend te hebben rondgedreven, zonk de ‘Sanchi’ op 14 januari en liet daarbij een grote olievlek achter op zee. Hoewel er slechts een aantal lichamen is geborgen, wordt aangenomen dat alle 32 opvarenden (dertig Iraniërs en twee Bengalen) zijn omgekomen.

‘China en Hongkong vinden dat beide schepen schuld hebben aan de aanvaring, maar Iran, Panama en Bangladesh zien de manoeuvre van de ‘CF Crystal’ naar stuurboord als de oorzaak voor de aanvaring’, quote Reuters de Iraanse onderzoekscommissievertegenwoordiger Nader Pasandeh, die dat zei op de Iraanse staatstelevisie. Volgens Pasandeh zal een rechter een oordeel moeten vellen.

De ‘Sanchi’ had 136.000 ton aan condensaat aan boord plus zijn eigen brandstof. Hoewel het condensaat volgens veel deskundigen zeer vluchtig is en uit zichzelf zal verdampen, wordt het ongeval aangemerkt als de ergste olieramp in 35 jaar. Binnen enkele uren nar het zinken was volgens Chinese media al een olievlek van 10 vierkante kilometer te zien.