Het Japanse Tsuneishi Shipbuilding, gespecialiseerd in bulkcarriers, laat bij monde van president Kenji Kawano weten dat het dit jaar vijftig nieuwbouwbestellingen binnen wil slepen. ‘De droge-bulkmarkt begon aan te trekken toen de prijzen voor nieuwbouw naar een lager niveau duikelden. Hoewel ik niet optimistisch ben, denk ik dat we orders gaan ontvangen en het doel van vijftig ordes in 2018 bereiken’, aldus Kawano tijdens een persconferentie.
Tsuneishi Shipbuilding maakt deel uit van het particuliere Tsuneishi Holdings, dat eigenaar en exploitant Kambara Kisen omvat.
De scheepsbouwer kreeg het na de ineenstorting van de markt voor droge-bulkgoederen in 2016 zwaar te verduren en sleepte dat jaar slechts acht orders in de wacht. In het jaar daarop ging het Tsuneishi Shipbuilding beter voor de wind: de markt voor droge bulk liet een ander gezicht zien en de werf won 33 orders. De aanhoudende stevigheid op de scheepvaartmarkt en de nakende uitvoering van strengere milieuregels door IMO zet scheepseigenaren ertoe aan meer nieuwe bulkschepen te bestellen.
Kawano: ‘Naast het winnen van orders voor tank- en containerschepen, overwegen we ook om ons in het segment van passagiersschepen te bewegen.’ Tsuneishi Shipbuilding heeft een werf in Hiroshima, maar bouwt vanwege de lagere arbeidskosten ook schepen in Zhoushan, China en Cebu en de Filippijnen.