Dat blijkt uit de onlangs gepubliceerde jaarcijfers van “K” Line, NYK Line en MOL. De drie Japanse bedrijven hanteren een boekjaar dat loopt van 1 april tot en met 31 maart. In het vorige maand afgelopen boekjaar was alleen laatstgenoemde niet in staat om een winst te behalen.

Weliswaar behaalde het bedrijf een positief eindresultaat met de operationele activiteiten, maar door buitengewone lasten kwam er onder de streep toch een verlies uit. Deze lasten hadden te maken met de vorming van de nieuwe rederij ONE, waarin de containeractiviteiten van de drie Japanse bedrijven zijn gebundeld. Het nieuwe fusiebedrijf is per 1 april 2018 van start gegaan. Zonder deze buitengewone lasten had MOL een winst behaald van 141 miljoen dollar (116 miljoen euro tegen huidige wisselkoersen).

Voor de twee andere rederijen was wel reden tot juichen. Zij noteerden in het boekjaar 2016 nog rode cijfers, maar vonden vorig jaar de weg omhoog. NYK kwam uit op een winst van bijna 157 miljoen euro. Het zag zijn omzet uit scheepvaartactiviteiten toenemen tot 5,2 miljard euro, een stijging van 18% in vergelijking met een jaar eerder. “K” Line kwam onder de streep uit op een winst van ruim 78 miljoen euro. De omzet uit operationele activiteiten bedroeg 4,5 miljard euro, wat 15% hoger was dan het jaar ervoor.

Alle drie bedrijven zagen hun opbrengsten uit de containervaart dus toenemen. Ze schrijven dit toe aan een betere balans tussen vraag en aanbod in de sector. De daarmee samenhangende stijging van transporttarieven zorgden voor het mooie weer en de gunstigere cijfers.