Uit de cijfers van Drewry, waar de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal over bericht, blijkt dat de vraag naar reefervervoer met 5 tot 6% is gestegen in de afgelopen vijf jaar. Ter vergelijking, de toename in het reguliere containertransport was in dezelfde periode 2 tot 3%.

Belangrijke oorzaak van deze stijging is de wereldwijd toegenomen welvaart. In diverse opkomende economieën is de laatste jaren een steeds groter wordende middenklasse ontstaan, vooral in Azië, Deze neemt geen genoegen meer met bijvoorbeeld rijst en wil ook steeds meer vers fruit, groenten en vlees.

In het verleden was vervoer met gekoelde containers voorbehouden aan enkele grote verladers, zoals bananenhandelaar Chiquita. Echter, door de toegenomen wereldwijde vraag naar gekoelde producten kunnen steeds meer verladers zich dergelijk duurder transport veroorloven. Dat wordt weerspiegeld in de fikse groei van de afgelopen jaren.

In totaal bestaat 7% van het containervervoer uit reefers. De meeste handel vindt plaats van landen ten zuiden van de evenaar, zoals Australië, Nieuw-Zeeland en Brazilië, naar landen ten noorden ervan. Ook vanuit de Verenigde Staten en Canada worden veel gekoelde producten geëxporteerd.