Skou greep zijn keynote speech tijdens Singapore Maritime Week aan om zijn beklag te doen. ‘Er is geen enkele reden voor overheden om deel te nemen in de containervaart’, zei hij volgens Shippingwatch, dat bij het evenement aanwezig was.

In het bijzonder laakt hij de financiële fondsen die overheden beschikbaar stellen om schepen te bouwen. ‘Er is geen gegronde reden voor overheden om onze sector te subsidiëren, maar desondanks blijven sommige landen onnodige schepen bouwen voor bedrijven die net winstgevend zijn en ook geen winstgevend verdienmodel hebben.’

Hij verwijst daarmee op opzichtige wijze naar partner Hyundai Merchant Marine, die zojuist een flinke som geld heeft gekregen van Seoul om grote schepen te bouwen. De Zuid-Koreaanse rederij laat twintig nieuwe schepen bouwen, waarvan er twaalf meer dan 20.000 teu kunnen vervoeren. De overige acht hebben een capaciteit van 14.000 teu. Seoul wil daarmee niet alleen de nationale scheepvaartsector terug in het zadel helpen, maar ook de worstelende scheepsbouwers ondersteunen. HMM is overigens niet de enige Aziatische rederij die directe staatshulp krijgt. Rederijen zoals Cosco en Yang Ming ontvangen ook directe steun van hun overheden.

Achterliggende reden voor de kritiek van Skou zijn zorgen om de nog altijd broze verhouding tussen vraag en aanbod in de containervaart. Na bijna een decennium van forse overcapaciteit en een jarenlange prijsoorlog om marktaandeel moeten volgens voorspellingen vraag en aanbod dit jaar eindelijk weer in balans komen, maar die balans wordt bedreigd door de grote hoeveelheid orders voor de nieuwste generatie Ultra Large Container Vessels; die van 20.000 teu en meer. Onder meer CMA CGM, Cosco, Evergreen, MSC en nu dus ook HMM hebben daarvoor omvangrijke bestellingen van rond de tien schepen uitstaan.

Er valt overigens wel wat af te dingen op de kritiek van Skou. Hoewel Brussel geen volledige nieuwbouwplannen financiert genieten Europese rederijen wel gunstige fiscale regelingen, zoals bijvoorbeeld de tonnage tax.