De doelstelling van 20% betreft een uitstootvermindering van CO2 per tonkilometer ten opzichte van 2016, het jaar waarin Hapag-Lloyd branchegenoot UASC overnam en de beschikking kreeg over een vloot containerschepen van 15.000 en 18.000 teu, die het bedrijf eerder nog niet had. Die schepen zullen een belangrijke rol spelen in de doelstelling van de rederij.

‘We hebben bewust ambitieuze doelen gesteld omdat we duurzaamheid als een vanzelfsprekende, actieve deelneming zien in plaats van lippendienst’, zegt duurzaamheidsdirecteur Jörg Erdmann. ‘Ter voorbeeld: wij zijn één van de weinige rederijen die containerschepen op een milieuvriendelijke manier recyclen op specifieke, gecertificeerde sloopwerven, zelfs als dit extra kosten met zich meebrengt.’

De Duitse rederij heeft zich in 2014 al voorgenomen om schepen niet meer naar de omstreden sloopstranden te brengen, maar in plaats daarvan gebruik te maken van gecertificeerde sloopwerven in China en Turkije.

Hapag-Lloyd benadrukt tevens het op 13 april aangenomen klimaatakkoord van de IMO, dat voorziet in een halvering van de broeikasuitstoot van de scheepvaart in 2050, volledig te steunen.

‘Wij vinden de strategie die door de IMO is opgesteld uitstekend’, zegt CEO Rolf Habben Janssen. ‘Wat nu belangrijk is, is dat alle marktspelers gezamenlijk dezelfde richting optrekken. Hapag-Lloyd zal er alles aan doen om dit doel te bereiken.’ De rederij wist tussen 2007 en 2016 zijn CO2-uitstoot per tonkilometer al met 46% te verminderen.

Ook concurrent CMA CGM heeft zijn steun voor het klimaatplan uitgesproken. De Franse rederij schrijft op dit moment geschiedenis door als eerste containercarrier megaschepen van 22.000 teu op LNG te laten varen. Het zijn de eerste LNG-vrachtschepen van een dergelijk formaat.

Net als Hapag-Lloyd stelt ook CMA CGM het afgelopen decennium al flinke vooruitgang te hebben geboekt op milieugebied. De rederij heeft zijn CO2-uitstoot in 2015 gehalveerd, ten opzichte van 2005.