Dat meldt het Duitse Die Welt op basis van cijfers van Vesselsvalue, dat wereldwijd de waarde van schepen bijhoudt. In de berekening gaat het niet alleen om schepen die al in de vaart zijn genomen, maar ook om vaartuigen die nog in bestelling zijn. De organisatie kijkt hierbij niet naar de capaciteit, maar naar de waarde van de schepen.

Inclusief de vaartuigen die nog in bestelling zijn, is de totale waarde van de Chinese containervloot 21,4 miljard dollar (17,3 miljard euro tegen huidige wisselkoers). Voor Duitsland is de totale waarde 18,7 miljard dollar.

Tientallen jaren beschikten de oosterburen over de grootse containervloot ter wereld, onder meer door grote rederijen als Hapag-Lloyd en Hamburg Süd. De afgelopen jaren is het zwaartepunt langzaam verschoven richting China, onder meer doordat Cosco zijn vloot fors heeft uitgebreid.

Deze Chinese rederij heeft de afgelopen tijd diverse bestellingen gedaan voor megaschepen van meer dan 20.000 teu. Daar staat tegenover dat vanuit Duitsland vooral orders kwamen voor middelgrote schepen. Volgens Vesselsvalue hebben Chinese bedrijven voor in totaal 4,1 miljard dollar aan orders voor containerschepen uitstaan. Daar staan voor 591 miljoen dollar aan Duitse orders tegenover.

Belangrijke oorzaak voor de bescheidenere ordergrootte is het terugtrekken van Commerzbank als financier voor de Duitse scheepvaartsector. Ook de perikelen rondom HSH Nordbank, dat in financiële moeilijkheden kwam, maakte het voor Duitse rederijen niet gemakkelijk om financiering te vinden voor nieuwe scheepsorders.

China en Duitsland beschikken dus over de grootste containervloten ter wereld. Zij worden op ruime afstand gevolgd door Japan, Denemarken, Griekenland en Singapore.