De tarieven voor containervervoer van Azië naar Noordwest-Europa zijn momenteel fors lager dan een jaar geleden. Ze zijn zelfs lager dan vervoer van Azië naar de Middellandse Zee.

Dat blijkt uit gegevens van de Shanghai Containerized Freight Index. Verladers die één teu van bijvoorbeeld Shanghai naar Rotterdam wilden laten vervoeren, moesten daar op 13 april 585 dollar voor betalen (473 euro, tegen huidige wisselkoers). Daarmee staat het tarief 32% lager dan op het zelfde moment een jaar eerder. Dat schrijft vakblad JOC.

Het is zelfs goedkoper dan een teu laten vervoeren van Shanghai naar bijvoorbeeld Genua of Barcelona. Daarvoor moest op dezelfde dag 600 dollar worden betaald. Dit terwijl de afstand minder is en ook op deze routes de tarieven onder druk staan. Een week geleden was vervoer naar de grote Noordwest-Europese havens nog duurder dan naar havens in de Middellandse Zee, al was het verschil slechts 1 dollar.

De druk op de tarieven wordt ten eerste veroorzaakt door de altijd slechte periode na het Chinese nieuwjaar. Maar daarnaast speelt overcapaciteit een rol. Nieuwe schepen van diverse grote rederijen zijn de afgelopen tijd in de vaart genomen. De komende tijd worden nog meer grote schepen verwacht.

Volgens databureau IHS Markit Data groeit de vraag op de routes tussen China en Noordwest-Europa in het tweede kwartaal met 4%. Daar staat een 8,8% groei van de capaciteit op deze routes tegenover. Dat tarieven weer snel de hoogte in gaan, lijkt dan ook onwaarschijnlijk.