Cosco’s poging om Orient Overseas International Lines (OOIL) en diens containerpoot OOCL over te nemen, staat door een vermeende bedreiging van de nationale veiligheid van Amerika op losse schroeven. Met de deal is 6,3 miljard dollar gemoeid.

Cosco Shipping lag op koers om vóór 30 juni 90,1% van de aandelen van de in Hongkong gevestigde OOIL te verwerven. Vicevoorzitter Huang Xiaowen laat echter nu weten dat Cosco nog steeds ‘antwoorden geeft op vragen’ van de CFIUS, de Amerikaanse commissie die buitenlandse investeringen in de VS onderzoekt. Het hete hangijzer is activa die Orient Overseas Container Line (OOCL), de containertak van OOIL, in Amerika bezit.

De kwestie heeft ook betrekking op de zogeheten Pier E / Pier F Long Beach Container Terminal van OOCL, die als onderdeel van de overeenkomst aan de Chinezen zou worden doorgegeven. Chinese staatsbedrijven hebben al belangen verworven in twee andere terminals die deel uitmaken van het havencomplex van Los Angeles-Long Beach in San Pedro Bay.

Het oponthoud heeft alles te maken met de verslechterende Chinees-Amerikaanse handelsbetrekkingen en de inspanningen van de regering van president Donald Trump om Chinese investeringen in de VS te beperken. Trump heeft de afgelopen maanden al meer deals geblokkeerd die ‘de nationale veiligheid dreigen te schaden’. Bij die transacties waren veelal Chinese kopers betrokken.

Anti-corruptieautoriteiten in de VS en de EU hebben de Cosco-deal overigens al goedgekeurd. Het Chinese ministerie van Handel daarentegen moet nog wel groen licht geven, maar dat is volgens experts een formaliteit.