De Deense scheepvaartgroep heeft vandaag een overeenkomst getekend met de Turkse investeerders Actera en Esas voor de verwerving van 98,8% van de aandelen. De deal is onder voorbehoud van goedkeuring door de autoriteiten. UN Ro-Ro onderhoudt vijf verbindingen tussen Italië en Frankrijk enerzijds en Turkije anderzijds, beschikt over twaalf schepen en exploiteert terminals in Triëst en in Pendik bij Istanbul.

UN Ro-Ro is in 1994 opgericht en is sindsdien in het kielzog van de sterke ontwikkeling van de Turkse economie gegroeid als kool. In een verklaring zegt DFDS-topman Niels Smedegaard te verwachten dat de handel, en daarmee het vervoer, tussen landen van de Europese Unie en Turkije ook de komende jaren snel verder zal blijven toenemen.

De groep verbindt de Turkse havens Pendik, Ambarli en Mersin met Triëst en Bari in Italië, Toulon in Frankrijk en Patras in Griekenland. In samenwerking met spoorvervoerders biedt UN ook intermodaal vervoer aan tussen de belangrijkste EU-markten en de Turkse havens. Vooral het vervoer van spoorlading via het Noord-Italiaanse Triëst van en naar Turkije is de afgelopen jaren sterk gegroeid.

Smedegaard noemt UN Ro-Ro is ‘een zeer winstgevend bedrijf’ en verwacht de verkopen te kunnen vergroten via de bundeling van de twee verkooporganisaties. DFDS was tot nu toe alleen in Noord-Europa actief en is daar een van de grootste ro/ro-vervoerders. De groep verbindt twintig Europese landen met elkaar met diensten via de Oostzee, de Noordzee, het Engels Kanaal en de Ierse Zee. In 2017 vervoerde de groep 37.800 kilometer ro/ro-vracht en 5,3 miljoen passagiers.