Schokkende videobeelden van een klokkenluider hebben in Australië tot enorme ophef geleid. Dierenwelzijnsorganisaties willen onmiddellijk een verbod op het levend transport. Groot-Brittannië overweegt dat. 

Het voortouw wordt genomen door de dierenwelzijnsorganisatie RSPCA, die zich ‘ernstige zorgen’ maakt over de reactie van de Australische overheid op de ‘jongste levende veetransportramp’.

Het Australische Department of Agriculture heeft Emanual Exports opgedragen de belading van het door schandalen omgeven schip ‘Awassi Express’ met 17,5% terug te dringen, nadat de Australische nieuwsshow 60 minutes afgelopen zondag misstanden aan boord had blootgelegd aan de hand van videobeelden van een klokkenluider.

De ‘Awassi Express’ ligt momenteel aan de kade in Fremantle, waar het oorspronkelijk 65.000 schapen wilde laden. Dat aantal wordt nu bijgesteld naar 57.000. Het is overigens nog onduidelijk of het schip ook daadwerkelijk mag vertrekken, de Australische Maritime Safety Authority wil dat de rederij eerste de luchtdoorstroom in de ruimen verbeterd voordat het een vergunning voor vertrek wil verstrekken.

Volgens de RSPCA is die maatregel minimaal en is het effect ervan gelijk aan ‘het herindelen van de stoelen op de Titanic’. ‘Het maakt simpelweg geen verschil’, zegt Bidda Jones van RSPCA Australia. De organisatie pleit voor de afschaffing van het levende veetransport en roept iedereen op brieven naar de minister te sturen om dit af te dwingen. De organisatie heeft zo’n brief klaar staan op haar website.


Dit is wat een 17,5% reductie van de belading zou inhouden volgens de RSPCA. De zwart gemaakte schapen zouden dan in het plaatje ontbreken. (Bron RSPCA).

De ophef volgt op een uitzending van 60 minutes waarin een voormalig bemanningslid opnamen toont van de situatie aan boord van de veeschepen. Tijdens één van die reizen in augustus vorig jaar kwamen 2.400 schapen om het leven door hittestress. Op de beelden is te zien hoe er dode en half ontbonden schapen en lammeren tussen het levende vee liggen, dat kniediep staat in hun eigen uitwerpselen.

Dat een verbod op levend veetransport mogelijk is wordt momenteel bewezen in Groot-Brittannië, waar milieuminister Michael Gove een onderzoek is gestart om dergelijke transport te verbieden post-Brexit. ‘Alle dieren verdienen het om met respect en zorg behandeld te worden tijdens elk moment van hun leven’, zegt hij.

Zijn besluit wordt gesteund door de RSPCA en de lokale industrie. Tegenover de BBC zegt voorzitter van de British Veterinary Association John Fishwick dat dieren zo dicht mogelijk bij huis geslacht moeten worden. Het levend veetransport is goed voor slechts een klein deel van de Britse vleesexport. In 2017 werden er 20.00 schapen levend geëxporteerd, blijkt uit cijfers van de National Farmers Union.

Australië is één van de grootste levend vee exporteurs ter wereld en de Nederlandse rederij Vroon is één van de grootste spelers in die exportmarkt. De Zeeuwse rederij was in 2003 het middelpunt van een ander schandaal met het veeschip ‘Cormo Express’, waarop 6.000 schapen de dood vonden. Dat gebeurde nadat het schip de dieren niet zoals gepland mocht lossen in Saoedi-Arabië vanwege vrees om mondschurft, die volgens berichtgeving achteraf onterecht bleek. Animals Australia noemt dat incident één van de ergste rampen in het levend veetransport ooit.