Dat schrijft Susan Oatway, hoofdanalist voor de multi-purpose en heavy lift markt bij Drewry.

De multi-purpose vloot, die bestaat uit de breakbulk- en projectladingsector, heeft een moeilijke tijd achter de rug die werd getekend door extreme concurrentie, grote verliezen en een flink aantal faillissementen, waaronder die van Flinter, Abis Shipping en Rickmers-Linie.

Maar die tijd is nu voorbij, verwacht Oatway. Zij ziet de marktcondities verbeteren door een groeiende vraag in droge lading en de sloop van ouder, minder sterk heavy lift tonnage. En omdat de containersector en de droge ladingsector ook weer in de lift zitten is de concurrentie uit deze sectoren minder hevig dan in voorgaande jaren.

‘Dit jaar is gestart met hernieuwd optimisme en wij geloven dat de markt eindelijk uit zijn lastige periode is geklommen’, schrijft Oatway. ‘De stijging vrachttarieven in deze sector schieten zelden omhoog, maar we geloven dat een stabiele groei van 2 tot 3% voor dit en volgend jaar mogelijk is.’

Oatway waarschuwt wel dat er onzekerheden in de markt bestaan die de voorspellingen op de middellange termijn kunnen beïnvloeden, namelijk de Amerikaanse importheffingen die Trump heeft ingevoerd op staal en aluminium en de invoering van de zwavelcap per 2020 die reders met hogere kosten opzadelt.

Volgens Oatway is de ‘eenvoudige’ vloot van multi-purposeschepen met een hijsvermogen van minder dan 100 ton aan het krimpen en ligt de toekomst van de sector in de projectlading. ‘80% van de nieuwbouwschepen over de afgelopen vijf jaar heeft heavy liftcapaciteit evenals 70% van het huidige orderboek. De projectladingvloot is aan het groeien, maar het zal nog even duren voordat deze groei de krimp in de algemene multi-purposevloot zal doen keren’, aldus Oatway.