In reactie op de langdurige crisis in de Zuid-Koreaanse scheepvaart en scheepsbouw, die zijn dieptepunt beleefde met de ondergang van Hanjin, heeft de regering een grootschalig reddingsplan onthuld.

Volgens het ministerie van Oceanen en Visserij voorziet dat plan onder meer in het bestellen van tweehonderd schepen binnen twee jaar. Meer specifiek: honderdveertig bulkschepen en zestig containerschepen, waaronder megaklasse-schepen van 20.000 teu en meer.

‘We hebben een reeks alomvattende maatregelen voorbereid met als doel de scheepvaart- en scheepsbouwindustrie te ondersteunen die worstelt met een aanhoudende malaise, intense concurrentie en milieuregels’, aldus het ministerie in een toelichting.

Hyundai Merchant Marine (HMM), de grootste rederij van het land na de ineenstorting van Hanjin Shipping, reageert verheugd op de voornemens van het ministerie. HMM kondigde onlangs plannen aan om veertien mega-schepen van elk 22.000 teu te bestellen.